Zeven jaar geleden kwam ik “Black Friday” voor het eerst tegen in Nederland.
Ik vind de hysterie bijzonder want we vieren geen Thanksgiving, dus waarom zouden we wel Black Friday houden?
Thanksgiving staat voor samen zijn met je familie, rust en bezinning. Met Black Friday is er over het algemeen ruzie om een TV of ander apparaat.
Vier tot vijf jaar geleden zag ik al dat meerdere winkelketens hier in Nederland erop in gingen op de dag zelf en nu is iedereen er al een week of weken van te voren mee bezig. Als ondernemer met een voorraad is het uiteraard interessant, wan je kunt deze oude voorraad tegen dumpprijzen verkopen. Want een voorraad opslaan kost namelijk ook geld.
Black Friday wordt ook wel Black Fakeday wordt genoemd.
Hier zie je een video waarin de Black Friday-prijs eigenlijk gewoon de normale prijs is.
Een paar zaken die ik niet begrijp:
- Waarom zou je je product tegen dumpprijzen wegdoen? Dan lijkt het net alsof het het bedrag niet waard is en haal je alleen jezelf naar beneden.
- Waarom houd je je klanten voor de gek? Die zijn echt niet dom en dus val je door de mand.
- Wat is de meerwaarde voor je bedrijf als je met dumpprijzen gaat gooien? Ik zag nu al zaken voorbij komen met 80% korting! Even een snelle omzet draaien voor het einde van het jaar?
Die dumpprijzen is met producten natuurlijk anders dan met diensten maar ik heb van Jos Burgers geleerd om nooit korting te geven. Hij zegt: “Het lijkt tegenwoordig wel alsof klanten alleen nog maar geïnteresseerd zijn in de prijs, maar dat beeld klopt niet. Je verkoopt een product of dienst en géén korting. Wees er als verkopende partij dus voor beducht dat je er ook niet zo in staat.”
Ik ben van mening dat je goed nadenkt over je prijs en deze gedegen bepaalt. Zorg er dan ook voor dat je erachter staat. Wees trots op je prijs en straal dit ook uit. Ik hoor vaak: “Ik kan niet concurreren tegen een grote keten bij mij om de hoek.”
En natuurlijk kun je qua prijs niet concurreren met een grote keten. Of dit nu een restaurant, sportschool of winkel is. Maar wil je dit ook?
Kijk liever wat ze bij jou krijgen. Extra aandacht, extra drankje, een praatje, knusse plek etcetera.
Kijk naar wat jou uniek maakt en waarin jouw bedrijf verschil maakt en benoem dat op je website.
Klanten kijken niet alleen naar een prijs. Dit zal in de eerste zoektocht naar een kapper, coach of yogadocent zo zijn. Maar prijs is één onderdeel van vele punten waar mensen op selecteren. Ze kijken o.a. ook naar de kwaliteit en de service die je biedt, of je een goede naam hebt opgebouwd, of je waar maakt wat je beloofd en zo nog meer onderdelen. Dus prijs is één onderdeel en laat het daar niet op afhangen.
Blijf bij jezelf en kies wat bij jou past als ondernemer. De grote online ondernemers/winkelketens maken op deze manier de kleine plaatselijke ondernemer kapot. Ik raad aan om de ondernemers die je kent te steunen. Dat kan een plaatselijke winkel zijn, een online ondernemer die bewuste zeepjes maakt, duurzame kleding, noem maar op. Waarbij je bij alles merkt en voelt dat er liefde in het product verweven zit.
En als je altijd korting geeft, bijvoorbeeld door middel van een soort grouponacties of wat grote saunaketens doen met diverse kortingscodes, dan weten mensen dit en bouw je daarin een reputatie op. Klanten wennen hieraan en willen een volgende keer weer korting. Dus mocht je echt graag korting willen geven, zeg dan expliciet dat het een eenmalige kortingsactie is.
Mocht je toch graag iets willen doen met Black Friday bedenk dan een ludieke actie. Of houd Thanksgiving in ere en ga juist delen met elkaar. Bring a friend actie of twee voor de prijs van één. Of geef een extra bonus weg.
Wil je van 2023 je beste jaar ooit maken? Vraag dan de GRATIS video serie Plan je succesvolste jaar aan.
Op dinsdag 29 november om 10:00 geef ik een gratis pauwertalk waarin ik je meer vertel over mijn reis in de nieuwe wereld.
Er zijn zoveel manieren om je kennis te delen in de nieuwe wereld, de nieuwe tijd.
Waaraan en op welke manier ga jij hierin bijdragen?
Ik zie online ondernemen, zonder grenzen, als één manier voor het nieuwe wereld ondernemen.
Ik vertel over mijn reis in de nieuwe wereld en mijn lessen. Tevens geef ik je dé 7 tips op basis van quotes uit mijn pauwervrouwen carddeck die je nodig hebt in de nieuwe wereld als ondernemer zoals ik m voor me zie. Het is belangrijk om jezelf voor te bereiden op dat wat komen gaat. Meld je aan en ik zie je graag op 29 november.
Fijne vrijdag!
Corine.